Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

tiistai 20. marraskuuta 2012

Länsi-Uudenmaan matkailun teemat

Kaikilla matkailualueilla on omat vahvuudet. Helsinki on pääkaupunki, Lapissa on lumi, porot ja revontulet, Keski-Suomessa järvet, jne. Mitkä ovat ne tekijät, jotka tekevät Länsi-Uudestamaasta ainutlaatuisen ja kiinnostavan matkailukohteen?

Alueen matkailutoimijoiden tulee tunnistaa nämä teemat, jotta niitä osataan vahvistaa, tuotteistaa ja nostaa esille kaikissa mahdollisissa markkinointikanavissa. Kyse on strategisesta valinnasta. Jos kaikki suomalaiset matkailualueet nostavat vaikkapa puhtaan luonnon omaksi vahvuudeksi, niin onko se asia mitä meidän kannattaa korostaa? Markkinoinnissa ei ole tilaa kymmenille eri kärjille. Meidän pitää pystyä - joskus hieman tuskaakin tuntien - valitsemaan monien joukosta ne asiat, jotka ovat meille luontaisia ja joiden avulla Länsi-Uusimaa erottautuu muista.

Strategaityöryhmä on käsitellyt teemoja kahdessa ensimmäisessä kokoontumisessaan. Työskentelyn tuloksena teemoiksi on muotoutumassa nyt seuraavat asiat:

- Vesi - saaristo, meri, järvet, vesireitit
- Hyvinvointi, liikunta ja rauha
- Elävät ruukkimiljööt
- Historia ja kulttuuri
- Gastronomia

Avataan näitä hieman.

Vesi
Myönnetään, että veteen liittyviä asioita on varmasti monella alueella nostettu vahvuustekijöiksi. Länsi-Uudellamaalla paketti on kuitenkin erittäin monipuolinen. Meri, saaristo, järvet sekä vesireitit luovat poikkeuksellisen monipuolisen mahdollisuuden erilaisten matkailutuotteiden tuottamiseksi.

Hyvinvointi, liikunta, rauha
Hyvinvointi on erittäin ajankohtainen ja kasvava suuntaus. Ihmiset ovat yhä enemmän kiinnostuneita omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Alueen toimijat, kuten Siuntion Kylpylä, Kisakallio, Päiväkumpu, Kisakeskus, jne. tarjoavat juuri tämäntyyppisiä palveluita. Toisaalta esimerkiksi vaellus, pyöräily ja melontareitit ovat alueella ensiluokkaisia. Hanko taas profiloituu vahvasti rauhallisuuden ja kiireettömyyden kohteena. Eli alueen palvelutarjonnasta nousee kyseinen vahvuus - joka siis sopii ajan henkeen erinomaisesti.

Elävät ruukkimiljööt
Tämä lienee itsestäänselvyys. Ruukit ovat jo nyt yksi alueen tunnetuimpia asioita. Ja sitä kannattaa jatkossakin korostaa. Mustio, Billnäs ja Fiskars ovat kaikki kohteita joita kehitettään ja joihin panostetaan.

Historia ja kulttuuri
Matkailijat ovat useimmiten kiinnostuneita historiasta ja alueen kulttuurista ja sitä alueelta löytyy runsaasti. Bengtskär, Tytyri, Hanko, Tammisaari, Raaseporin Linna, Porkkalan paranteesi, jne jne.

Gastronomia
Ruoka - korkealaatuiset ravintolat kuten Mustion Linna ja Fiskars Wärdshus, erilaiset tuottajat kuten Alitalon Viinitila ja ylipäätään runsas alkutuotanto ovat alueelle luontaisia vahvuuksia. Lähiruoka, slow food ja muut ruokaan ja sen laatuun liittyvät asiat ovat tällä hetkellä pinnalla ja ovat sitä varmasti myös jatkossa. Strategiatyöryhmässä keskusteltiin myös siitä, onko gastronomia oikea sana kuvaamaan tätä kokonaisuutta.

Työ ei ole valmis. Puuttuuko listalta jotain? Onko jokin teema mielestäsi "väärä"? Antaako nämä viisi teemaa meille riittävän suuren mahdollisuuden erikoistua ja sitä kautta lisätä matkailijoita alueelle?

Osallistu keskusteluun!


3 kommenttia:

  1. Strategiatyön materiaalit ja muut tiedot löytyvät www.lansi.fi/lansiuudenmaanmatkailu

    VastaaPoista
  2. Moi,
    hyviä teemoja ovat kaikki. Gastronomia ei sanana pelitä, se on yleisnimike ja sitä on kaikkialla. Parempi on vaikka ei ihan kohdallaan oleva LÄhiruoka/slowfood ohjaa paremmin asiakasta ajattelemaan ruokaa lähellä tuotetuksi ja valmistetuksi, tuo mahdollisuuden sesonkien hyödyntämiseen. Sato- ja riistakauden sesongit esim. Riista, uudet potut,omput, joulu, rapu ym.

    Vanhat ruukit ja kartanot ovat hyödyntäneet lähialueiden tuottajia vuosisatoja ja näin olleen siitä voi rakentaa tarinan ei vain nykypäivän trendin takia vaan oikeaa historiaa.

    Joku yhteinen brändi on keksittävä kuitenkin tälle alueelle. Ei Etelä ei Länsi vaan, joku helposti assosioitavissa tähän kulttuurimaisemaan. Riittävän lähellä, mutta sopivan kaukana paakaupungista.
    Vaikka näistä aihioista esim Kartanoruukki.com, lähellä.fi, Hidasslow.fi, uuttavanhaa.fi, sporttia ja spirittiä...., out of hellsinki, länsinaapuri, rauha&ruoka, juu neim it:)!

    Meri, isot järvet ja liikkuminen luonnossa, merillä, vaellus kulttuurimaisemissa vahvistaa tätä hengen, ruumiin ja mielen virkistystä. Kestävän kehityksen aktiviteetteja pitää korostaa.


    Tässä yks aivomyrsky ja lisää tulee
    terv juha valkamo

    VastaaPoista
  3. Hienoa! Teemat tuntuvat olevan kohdallaan. Alueella on maamme ykköskohteita. Ravintoloita asiakastutkimuskyselyjen kärjessä, Tammisaaren ja Sommaröstrandin vierassatamat äänestettiin peränjälkeen Suomen parhammiksi vierassatamiksi ja ruukit kasvavat ja kehittyvät. Luonto ja useat urheilukeskukset tarjoavat rajattomat tantereet ulkoiluun ja liikkumiseen, maalla, merellä ja ilmassa. Aluella on paljon laadukasta matkailuyrittäjyyttä. Tärkeää on saada nyt matkalustrategia, mihin sitoutumumalla poliittinen, julkinen ja yksityinen sektori lähtee yhdessä brändäämään Länsi-Uuttamaata vetovoimaiseksi matkailualueeksi.

    Tiistai-iltapäivän aatoksissa
    Erja Hiltunen

    VastaaPoista