Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

tiistai 15. tammikuuta 2013

Läsnä markkinoilla

Länsi-Uusimaa on matkailullisesti rikas alue. Hotellimme ovat pieniä ja kodikkaita, retkiohjelmamme tarjoaa kaunista ja erilaista luontoa ja ruokakulttuurimme suosii lähituotettuja elintarvikkeita, joista valmistamme maukasta, paikallista ruokaa.

Miksi kukaan sitten ei tule? Miksi kaikki lähtevät Helsinkiin, Lappiin, Turkuun, Ahvenanmaalle tai Saimaalle (Siis... toki tänne tulee matkailijoita, mutta murto-osa niistä matkailijaluvuista mihin voisimme yltää)?

Koska emme ole markkinoilla läsnä, kertomassa kaikesta siitä mitä meillä on.

Suurin osa Länsi-Uudenmaan yrityksistä on pieniä, ja yksinään on vaikeata näkyä ja kuulua sekä tavoittaa oikeata kohderyhmää. Yrittäjillä on hyvä ammattitaito, ovat taitavia kokkeja tai vilkasta mielikuvitusta omaavia ohjelmapalvelujen tuottajia. Mutta taito markkinoida ja myydä on sitten toinen asia. Yksinään hukkuu tarjonnan paljouteen. Tarjontaa pitää olla niin paljon ja niin laadukasta, että erottuu joukosta. Ja tämä pitää osata kommunikoida niin, että kommunikointikin erottuu edukseen.

Miksi kaikki autoliikkeet ovat samassa paikassa Lohjalla tai Raaseporin Horsbäckissä? Koska juuri sinne asiakkaat tulevat katsomaan uutta autoa. Tehokas tapa tavoittaa oikeata ja sitä yhteistä kohderyhmää, potentiaaliset auton ostajat, on olla lähekkäin ja yhdessä, laajalla valikoimalla. Tämä ilmiö on kaikkialla, ja saman voi matkailuelinkeinomme tehdä netissäkin.

Millä tavalla me voimme olla läsnä markkinoilla, Länsi-Uudenmaan matkailutoimijat, yhteisesti?

- Alueelliset verkkosivut on kaiken perusta. Laaja valikoima, ammattitaitoisesti, selkeästi ja visuaalisesti kauniisti esitelty. Mahdollisimman monella kielellä.

- Jokaisella varteenotettavalla yrityksellä on omat verkkosivut. Jolla niitä ei ole, niin asiakkaiden mielestä on vähän epäilyttävää.

- Kunnilla on tietysti omat matkailuverkkosivut. Pidemmällä tähtäimellä näitä voi yhtenäistää alueellisen sivuston kanssa. Yhdellä kunnalla ei välttämättä ole matkailijoille riittävää tarjontaa. Eikä matkailija katso kuntarajoja. Hän matkustaa Helsingistä länteen, itään tai pohjoiseen. Tai Turusta Helsinkiin tai päinvastoin, tätä reittiä valitettavan usein pysähtymättä, poikkeamatta, moottoritietä pitkin.

- Kaikki varattavat palvelut pitää olla sähköisesti varattavissa. Tähän tarkoitukseen on monta hyvää jakelukanavaa. Parempi olisi, jos alueellisesti voidaan päättää yhteisestä käytännöstä koskien jakelukanavia ja online varausjärjestelmistä. Näihin voidaan linkittää sekä yritysten, kuntien että alueen verkkosivuilta.

Tämän jälkeen pitää katsoa että olemme läsnä markkinoilla - sekä fyysisesti (esim. myyntitapahtumissa, tästä enemmän tietoa tulevissa blogeissa) että virtuaalisesti. Ensisijaisesti on hoidettava virtualinen läsnäolo kuntoon.

Onko sinun yrityksesi mukana esim. seuraavilla verkkosivuilla:

www.booking.com

Booking.com on maailman suurin online majoituspalveluiden myyntikanava joka puhuu n. 40 kieltä, suomi, venäjä ja kiina mukaanlukien. Aloittaessani toimintaani Länsi-Uudellamaalla, kaksi hotellia alueeltamme oli mukana Booking.com:ssa, nyt laskelmani mukaan jo 23. Sinne mukaan kaikki, niin saadaan alueemme tarjoamat petipaikat maailmankartalle! Booking.com:n kanssa kilpaileva www.hotels.com:in omistaa kansainvälinen matkanjärjestäjä Expedia. Monet isotkin hotelliketjut ovat kuitenkin jättäneet tämän jakelukanavan, kun taas Booking.com jatkaa kasvuaan. Booking.com:n vahvuudeksi voidaan myös laskea kattava läsnäolo hakukoneissa, sekä sen, että monet muut matkailualan yritykset, esim. lentoyhtiöt, linkittävät majoitushakunsa suoraan Booking.com:iin.

www.interhome.com

Tämä Sveitsissä 1965 perustettu loma-asuntojen välittäjä kattaa tänä päivänä 29 maata ja tarjonta käsittää yli 32.000 asuntoa ja mökkiä. Tammikuun alussa ilmoitettiin Booking.com:in ja Interhomen yhteistyöstä, joka ilmeisesti antaa Interhomen kautta vuokratuille loma-asunnoille vielä paremman näkyvyyden hakukoneissa.

www.homeaway.com

Home Away on niinikään maailmanlaajuinen ja vieläkin isompi loma-asuntojen hakukone jonka toiminnot ovat erinoimaisia. 720.000 loma-asuntoa 168 maassa. Perheeni loma-asunnot ovat jo vuosia löytyneet nimenomaan osoitteesta www.homeaway.com.

www.tripadvisor.com

Tripadvisor on MUST. Ellet ole läsnä et ole markkinoilla olemassa. Matkailijat voivat arvioida ja hakea muiden matkailijoiden mielipiteitä hotelleista ja ravintoloista. Palvelujen tarjoajat sekä alueet ja kunnat voivat syöttää tietojaan Tripadvisoriin, jotta sivustolla kävijät voivat verrata matkailijoiden arvioita kohteen antamiin tietoihin. Tripadvisor toimii yli 30 maassa, 75 miljoonaa arviota on julkaistu ja verkkosivuja lukee 60 miljoonaa uniikkia vierailijaa kuukaudessa.

www.lomasuomi.fi

Lomasuomi on suomalainen matkailusivusto, jossa Länsi-Uusimaa on valitettavan huonosti esillä. Aluehausta löytyy Lohja, Lohjan saaristo ja Kirkkonummi. Lomasuomi on Comma Groupin julkaisema verkkosivu sekä esite. Comma Group tekee paljon muutakin hyödyllistä markkinointia johon on helppo mennä mukaan. Heidän markkinointinsa kattaa sekä liikematkustuksen että vapaa-ajan matkustuksen, kotimaassa ja kansainvälisesti. Uusin alaotsikko Lomasuomi verkkosivuilla on www.tapahtumainfo.fi johon pyritään listaamaan Suomen mielenkiintoisimmat tapahtumat. Tämä on oiva tapa saada omia tapahtumiamme Suomen kansalaisten tietoon. Tätä palvelua kehitellään vielä, mutta toivon että tämä auttaa monia matkailijoita löytämään juuri meidän tapahtumat.

Tätä verkkosivujen listaa voisi jatkaa loputtomiin. Omalla listallani on toistasataa hyvää verkkosivua joita voi hyödyntää ilmaiseksi tai maltillista korvausta vastaan. Ehkä listaan näitä lisää joskus tuonnempana.

On tärkeätä olla läsnä tällaisilla verkkosivuilla, joilla matkailijat käyvät hakemassa tietoa seuraavasta matkakohteestaan. Ellemme ole läsnä on todennäköistä että matkailija suuntaa muualle kuin meille. Kaiken perusta on kuitenkin että omat verkkosivustot ovat kunnossa, koska herätettyämme kiinnostusta yleisillä verkkosivuilla, matkailijan seuraava askel on jatkaa meidän omille sivuillemme. Siinä päätös tapahtuu. Ja osto. Mikäli online osto on meillä mahdollinen.

Entä oletko katsonut miten Google ja muut hakukoneet sinun yrityksesi löytää? Oletko ensimmäisellä sivulla ja millä sanoilla asiakkaat hakevat tarjoamiasi palveluja?

Länsi-Uudenmaan matkailukoordinaattori, Jukka Punamäki, toivoi että kirjoittaisin matkanjärjestäjistä. Kuitenkin verkon kautta tapahtuva myynti ja markkinointi on ensisijaisen tärkeää, kaikki muu tulee sitten kun tämä on kunnossa. Eli seuraava aiheeni tässä blogissa on matkanjärjestäjien katoavasta(?) ammattikunnasta.

Berit Mariani-Cerati
Visit Southpoint Finland
Mobile +358-40-7798969
berit@visitsouthpointfinland.fi
www.visitsouthpointfinland.fi

1 kommentti:

  1. Kiitos, Berit, tärkeän asian esiin nostamisesta. Verkkonäkyvyyden saaminen kuntoon on aivan ensiarvoisen tärkeää. Palveluntarjoajan verkkosivujen laatu on merkittävä tekijä, kun ostaja tekee päätöksensä. Palvelu mielletään juuri niin hyväksi, kuin miltä se näyttää. Hyvät verkkosivutkaan eivät auta, jos ei niitä kukaan löydä. Nettisivujen liikennettä kannattaa seurata Google-analytiikalla ja lisäksi tulee huolehtia siitä, että on esillä relevanteilla foorumeilla, kuten sanoit.

    VastaaPoista