Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

tiistai 12. helmikuuta 2013

Länsi-Uudenmaan matkailun yhteinen nimi


Matkailustrategiatyöryhmä on työstänyt vision, teemojen ja strategisten painopistealueiden lisäksi myös koko alueen yhteistä nimeä. Mikä on se nimi, jolla esiinnytään matkamessuilla, joka on esitteen kannessa tai on alueen matkailun nettisivujen osoite?

Nimivaihtoehtoja

Tässä listaa muutamista vaihtoehdoista joita on pyöritelty:
       -         Helsinki West
-          South Point Finland
-          Länsi.fi
-          West Uusimaa
-          Go West Uusimaa
-          Best of Finland
-          Ruukki Finland
-          South Coast Finland
-          Enjoy the best of West Uusimaa
-          Visit South Finland
-          South Finland

Näistä strategiaryhmä on valinnut viimeisen ja sen mahdolliset variaatiot.

Nimeä ei ole vielä lopullisesti valittu

Strategiaa tehdään yhdessä koko elinkeinon kanssa – tämä siis koskee todennäköisesti myös juuri sinua. Mikä sinun mielestäsi on paras vaihtoehto? Kirjoita oma ehdotuksesi alla olevaan kommentontilaatikkoon tai Facebooksivuillemme.

Tutustu länsi.fi sivuilla matkailustrategian ensimmäiseen versioon ja kommentoi!

Blogipostauksen kuva Pekka Vainio

1 kommentti:

  1. Tervehdys,

    On erinomaista, että on käynnistetty strategiatyö parantamaan Länsi-Uudenmaan alueen matkailullisia palveluja. Erittäin tärkeä on mielestäni myös se valinta, minkä nimien (= on mielikuvien) alla matkailupalvelujen kehitystyötä ja markkinointia jatkossa tehdään. Luettelo nimikanditaateista kertoo osaltaan niistä näkökulmien eroista, joita on alueen matkailun kehittämismotiiveissa saattaa olla.

    Oma näkemykseni on, että matkailuelinkeinon kehittämisessä ei ensisijaisesti pitäisi hirttäytyä alueellisiin rajoihin. Tästä on Suomessa jo surullisen paljon huonoja esimerkkejä. Tulevat hallinnolliset uudistukset ja niiden arvaamattomuus voivat vesittää nykyiset hyvätkin arvaukset muutamassa hetkessä.

    Jos strategiassa tai nimessä on pakko korostaa alueellisuutta, kannattaa se tehdä niin laaja-alaisesti, että matkailutoimintasateenvarjon alle on halua tulla myös alueen ulkopuolelta. Länsi-Uudenmaan tapauksessa keskeiset yhteistyökumppanit tullenevat pääkaupungin suuunnasta, minkä vuoksi nimen/palveluiden tulee kiinnostaa myös näitä toimijoita.

    Yksi tapa tarkastella asiaa on se, miltä pohjalta verkottuneita matkailupalveluja rakennetaan tulevaisuudessa. Kun nähtävissä on, että Länsi-Uudenmaan sinällään lukuisat palvelut, eivät kuitenkaan yksistään riitä toteuttamaan (houkuttelmaan?) tulevaisuuden suurempaa kysyntää, niin kannattaa heti lähtökohtaisesti lähteä siitä, että tuotepaketeissa on mukana pääkaupunkiseuden (tai muun Suomen) sitoutuneita toimijoita. Tämä tarkastelu avaa matkailutuotteille ja niiden kehittämiselle valtavan potentiaalin.

    Liiallinen alueellinen itsekkyys johtaa helposti protektionismiin, mistä koituu lopulta myös palvelujen kehittymiseste. Suomen haaste on matkailussa ylipäätään se, kuinka itselliset matkailun toimijat saavat työstään kunnon elannon ja vieläpä luottamuksellisessa yhteistyössä toisten palvelun tarjoajien kanssa.

    Itse olen matkailupalveluiden markkinoinnissa brandi-tyyppinen ajattelutavan kannalla. Tällaisesta eräs hyvä onnistunut esimerkki Idän Taiga ry ja Wild Taiga -markkinontirengas (yrityksiä Kuhmosta, Suomussalmelta, ja P-Karjalasta). Kainuussa matkailun markkinointi on onnistuttu rakentamaan alueella kattavan ja mielikuvaisesti väljään sekä houkuttelevaan teemaan, jonka alle on onnistuttu kokoamaan ilmeisesti suurin osa alueen matkailupalvelutarjonnasta. Toiminta siellä 'kaukana kaikesta' on pakottanut myös hotellit ja ohjelmapalveluyrittäjät todelliseen luottamukselliseen yhteistyöhön ja tuotteiden yhteismarkkinointiin. Vastaavanlainen toimija on myös hiljattain perustettu Länsi-Uudenmaan Matkailu LUMO OY.

    Brandipohjaisen markkinoinnin yksi merkittävä etu on siinä, että silloin ei välttämättä tarvita tiukkaa alueellista rajausta. Tällä periaatteella samalla alueella voisi toimia jopa useampikin brandi samanaikaisesti. Tästä voisi löytyä ratkaisu myös pääkaupunkiseudun ja lähialueiden (muun Suomen?) matkailun yhteistyön 'henkisiin esteisiin'.

    Oikeastaan mikään esillä olevista nimistä ei ole minusta ihan valmis täyttämään sitä (mitä?) tehtävää, jota haetaan. Esille nostettu viimeisin vaihto ehto on ehkä muutoin paras, mutta brandinimeksi huonosti sopiva.

    Ylipäätään kannustaisin kirkastamaan vielä visiota siitä millaisessa matkailullisessa asetelmassa tulevaisuudessa on tarkoitus toimia. Voihan se myös olla, että jos se ei tähän strategiaan kirkastu, niin kannattaisi ainakin liittää maininta siitä, mitä tätä tai jotain muuta toiminnan osa-aluetta kannattaa vahvistaa tältä osin seuraavan strategiasuunnitelman voimassaoloaikana.


    Terveisin

    Keijo Juntunen

    VastaaPoista