Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Lumon käynnistyminen

1.5.2014 on historiallinen päivä Länsi-Uudenmaan matkailussa. Kyseinen päivä on se päivä, kun Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy käynnistää toimintansa. Mukaan on sitoutunut 26 Länsi-Uusimaalaista matkailuyritystä sekä 5 kuntaa (Raasepori, Inkoo, Hanko, Lohja, Siuntio). Lisäksi Lumo on hakemassa hankerahoitusta Uudenmaan liitosta.

Lohjan kaupunginjohtaja Simo Juva
allekirjoittaa Lumon ja kuntien
välistä sopimusta
Matka on ollut pitkä, mutta tähän on nyt päästy.
Viime viikolla viiden kunnan kunnanjohtajat allekirjoittivat hankintasopimuksen Lumon kanssa. Nyt on sitten näytön paikka. Kesän aikana pitäisi saada ensimmäiset näkyvyyskanavat valmiiksi ja syksyllä jo asiakkaita mukana oleville yrityksille. Kuten edellisessä kirjoituksessani totesin, ei työ tule olemaan helppoa. Olen kuitenkin erittäin innokas ja uskon menestykseen. Mitä siis Lumo tulee tekemään seuraavien kuukausien aikana?

Brändi ja tuotteet

Mukana olevat yritykset aloittavat tuotteistamisen välittömästi. Rakennamme tuotekokonaisuuksia, paketteja ja tarinoita. Näiden kokonaisuuksien ympärille rakentuu alueen matkailuidentiteetti ja sitä kautta brändi. Tuotteistamisen keskiössä ovat yritykset ja niiden tuotteet, mutta sitäkin tärkeämpänä asiakkaat. Myynti kasvaa vain, jos tuotteet ovat asiakkaan näkökulmasta kiinnostavia ja laadukkaita.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee

Olen jo sen verran ollut mukana matkailussa ja julkisten tahojen rahoittamissa toimenpiteissä, että olen oppinut muutaman asian:
  • Kaikki ovat matkustaneet, joten kaikki tietävät matkailusta myös liiketoimintana.
  • Koska toiminnassa on mukana veronmaksajien rahaa, ovat oikeastaan kaikki myös maksavia asiakkaita ja siksi oikeutettuja esittämään mielipiteitä.

Lumo ei kuitenkaan näistä välitä. Lumo keskittyy siihen, että niiden yritysten liiketoiminta kehittyy positiivisesti jotka ovat toimintaan sijoittaneet. Tämä positiivinen liiketoiminnan kehittyminen on täysin riippuvainen maksavien asiakkaiden mielipiteestä. Asiakas on kuningas.

Mukaan toimintaan

Lumon menestys on pitkällä aikavälillä riippuvainen myös siitä, että saamme laajan yritysjoukon mukaan toimintaan. Mitä enemmän saamme hajanaisia resursseja yhdistettyä, sitä tehokkaampaa koko alueen tekemä markkinointityö on. Siksi kutsunkin kaikki matkailutoimijat liittymään mukaan. Yhdessä teemme jotain hienoa. 

Tässä vielä aiheeseen liittyvä Fingerpori:)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti