Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

tiistai 10. tammikuuta 2017

Lumon vuosi 2016

Tässä kootusti muutamia asioita, joita Lumo on tehnyt vuonna 2016. 


Verkkokauppa
Vuoden 2016 selkeästi isoin ponnistus on ollut alueellinen verkkokauppa. Aihe on niin laaja, että tein siitä kokonaan oman blogipostauksen, jonka voit lukea täältä.

Lohjan talvi - visit south coast finlandCaito-hanke
Lumo haki aktiivisesti eri hankerahoituskanavia vuonna 2015. Jostain syystä kuitenkin monet näistä kanavista eivät taipuneet Lumon tarpeisiin. Tämä oli oikeastaan hiukan ihme, sillä Lumo on mielestäni täydellinen hankerahoituksen hakija. Yritysten omistama ja rahoittama yhteistyön elin, joka on voittoa tavoittelematon ja tavoitteena kansainvälistyminen. Esim. koulutukseen olisi löytynyt rahoitusta, ja moneen muuhunkin, mutta kansainvälistymiseen ei. Syitä olivat esim. "osakeyhtiö ei käy hakijaksi", "markkinointi ei sovi hankkeeseen", "osa hankkeen toimijoista on väärällä alueella tai väärän kokoisia", jne.

Kesällä 2016 kuitenkin Lumo sai positiivisen rahoituspäätöksen Central Baltic –rahastolta Caito-hankkeelle. Hankkeessa on partnereita Suomesta, Virosta ja Latviasta. Tavoitteena on saada Japanilaisia matkailijoita Länsi-Uudenmaan alueelle. Hanke kestää 3,5 vuotta ja kokonaisbudjetti on 1,4 miljoonaa euroa. Lumon osuus tästä on noin 200 000 euroa. Caito-hankkeesta voi lukea lisää täältä.

Matkailutulotutkimus
Vuosina 2015 ja 2016 toteutettiin Länsi-Uudenmaan matkailutulotutkimus, jonka Lumo rahoitti Länsi-Uudenmaan osalta. Lisäksi Lohja, Hanko ja Raasepori tilasivat omat tilastot omille kaupungeilleen samaan aikaan.

Matkailutulo on kasvanut tavoitteiden mukaisesti sen ollessa vuonna 2016 310 miljoonaa euroa. Matkailustrategiassa tavoitteeksi on asetettu 386 miljoonaa vuodelle 2020 ja suunta on oikea. Matkailutulotutkimukseen voi tutustua täältä.

Matkailustrategia
Länsi-Uudenmaan matkailustrategia 2013-2016 päättyi vuoden lopussa ja se päivitettiin loppuvuodesta vuosille 2017-2020. Prosessiin osallistui Lumon lisäksi konsulttiyhtiö Momentti sekä Lohjan, Raasepori ja Hangon matkailupäälliköt. Tätä kirjoitettaessa strategia oli menossa vielä hyväksyttäväksi kunnanhallituksiin Länsi-Uudenmaan alueella. Strategiasta voi lukea täältä.

Videoprojekti
Loppukesästä 2016 toteutettiin videoprojekti yhteistyössä Luksian kanssa. Jokainen Lumon yritys joka halusi, sain oman markkinointivideon. Videoita tehtiin yhteensä 16 kappaletta ja niiden ympärille tehtiin loppuvuodesta pieni kampanja. Videoita esitettiin Facebookissa ja katseluita tuli kolmen viikon aikana noin 120 000 kappaletta. Videoihin voi tutustua täältä.

Länsi-Uudenmaan matkailuseminaari
Toisen kerran järjestetty Länsi-Uudenmaan matkailuseminaari on ottanut paikkansa tärkeänä vuosittaisena traditiona. Vuonna 2016 seminaari järjestettiin Calliolassa (vuonna 2015 paikkana toimi Fiskars). Esiintyjiä olivat Timo Lappi Marasta, Kari Kasananen Calliolasta, Kristiina Hietasaari Visit Finlandista, Pekka Vuorela Innolinkistä sekä Jukka Punamäki Lumosta. Lumon organisoima tilaisuus toteutettiin yhteistyössä Calliolan ja alueen matkailutoimistojen kanssa. Esitykset löytyy täältä.

Koulutuksia ja tilaisuuksia
Alkuvuodesta alueella järjestettiin Green Start –koulutus ja keväällä ”sähköistä liiketoimintaa” seminaari. Lumo on järjestänyt useita infotilaisuuksia liittyen Lumon toimintaa ja verkkokauppaan.
Vuoden 2016 aikana suunniteltiin yhteistyössä Lumon, Haaga-Perhon ja Luksian kanssa yhteinen sähköisen markkinoinnin koulutuskokonaisuus läntiselle Uudellemaalle nimeltään Some-Pro. Kovan markkinoinnin tuloksena ryhmä saatiin kasaan ja se aloittaa tammikuussa 2017.

Lumon jatkorahoitus
Lumon kolmivuotinen sopimus alueen kuntien kanssa tulee päätökseen huhtikuussa 2017. Vuonna 2016 on käyty keskustelua kuntien kanssa mahdollisesta jatkosta. Jatkorahoitus ei ole ollut suinkaan itsestäänselvyys ja asian eteen on täytynyt tehdä paljon töitä. Päätöksiä jatkosta saadaan toivottavasti tammikuussa 2017.

Lumon jäsenistö ja jäsenmaksu
Lumon hallitus päätti syksyllä 2016 laskea jäsenmaksua 220 euroon per vuosi, jotta toimintaan saataisiin lisää yrityksiä mukaan. Vuoden 2016 lopulla mukaan oli ilmoittautunut noin 35 yritystä. Lue lisää Lumoon liittymisestä täältä.

Markkinointi
Lumon päätehtävä on tietenkin markkinointi. Panostus on ennen kaikkea sähköisellä puolella. Visit South Coast Finland –sivuille on luotu sisältöjä ja niitä on markkinointi eri kanavissa. Lumo on mukana useissa sosiaalisen median kanavissa ja niiden sisällöntuotantoon ja näkyvyyteen on panostettu. Vuoden aikana on tehty erilaisia kampanjoita kumppaneiden kanssa tai itsenäisesti. Mm. Rantapallo ja Häät-sivusto ovat olleen kampanjoiden kumppaneina. Erilaisia kilpailuja on myös järjestetty ja samalla kerätty sähköpostilistaa. Uutiskirje on lähtenyt noin kuukauden välein ja tiedotteita eri matkailuasioista on lähtenyt medialle säännöllisen epäsäännöllisesti. Ansaittuun mediaan on panostettu paljon ja alueella on Lumon toimesta vierrailllut kymmeniä bloggareita. Lisäksi alueella on vieraillut matkanjärjestäjiä.

Muita hankkeita
Lumon on ollut mukana lukuisissa työryhmissä  ja kokouksissa miettimässä alueen matkailua. Käsittelyssä on ollut mm. Geopark, Outdoors Finland, Kuninkaantie, Move-hanke, Suomat-hanke, Haaga-Helian ja Luksian neuvottelukunnat, Visit Finlandin kärkihankkeet, Uudenmaan liiton matkailutyöryhmä, jne. Verkostoa on rakennettu, matkailua lobattu ja lisärahoitusta haettu.

Hallitus
Lumon hallitus kokoontui vuoden 2016 aikana seitsemän kertaa. Hallituksesta ja Lumon toiminnasta voit lukea täältä.

Työntäyteinen vuosi on ollut. Ja paljon on vielä tehtävää. Näinkin ison alueen matkailun edistäminen yhden miehen organisaation voimin on haastavaa, mutta erittäin hauskaa ja palkitsevaa. Tärkeintä on tietenkin yhteistyö ja siitä syntyvä hyvä. Kehitystyötä jatketaan - Lumo ei ole koskaan valmis!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti