1.5.2014 on historiallinen päivä Länsi-Uudenmaan
matkailussa. Kyseinen päivä on se päivä, kun Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy
käynnistää toimintansa. Mukaan on sitoutunut 26 Länsi-Uusimaalaista
matkailuyritystä sekä 5 kuntaa (Raasepori, Inkoo, Hanko, Lohja, Siuntio).
Lisäksi Lumo on hakemassa hankerahoitusta Uudenmaan liitosta.
![]() |
Lohjan kaupunginjohtaja Simo Juva allekirjoittaa Lumon ja kuntien välistä sopimusta |
Matka on ollut pitkä, mutta tähän on nyt päästy.
Viime
viikolla viiden kunnan kunnanjohtajat allekirjoittivat hankintasopimuksen Lumon
kanssa. Nyt on sitten näytön paikka. Kesän aikana pitäisi saada ensimmäiset
näkyvyyskanavat valmiiksi ja syksyllä jo asiakkaita mukana oleville
yrityksille. Kuten edellisessä kirjoituksessani totesin, ei työ tule olemaan
helppoa. Olen kuitenkin erittäin innokas ja uskon menestykseen. Mitä siis Lumo
tulee tekemään seuraavien kuukausien aikana?
Brändi ja tuotteet
Mukana olevat yritykset aloittavat tuotteistamisen
välittömästi. Rakennamme tuotekokonaisuuksia, paketteja ja tarinoita. Näiden
kokonaisuuksien ympärille rakentuu alueen matkailuidentiteetti ja sitä kautta
brändi. Tuotteistamisen keskiössä ovat yritykset ja niiden tuotteet, mutta
sitäkin tärkeämpänä asiakkaat. Myynti kasvaa vain, jos tuotteet ovat asiakkaan
näkökulmasta kiinnostavia ja laadukkaita.
Koirat haukkuu ja
karavaani kulkee
Olen jo sen verran ollut mukana matkailussa ja julkisten
tahojen rahoittamissa toimenpiteissä, että olen oppinut muutaman asian:
- Kaikki ovat matkustaneet, joten kaikki tietävät matkailusta myös liiketoimintana.
- Koska toiminnassa on mukana veronmaksajien rahaa, ovat oikeastaan kaikki myös maksavia asiakkaita ja siksi oikeutettuja esittämään mielipiteitä.
Lumo ei kuitenkaan näistä välitä. Lumo keskittyy siihen,
että niiden yritysten liiketoiminta kehittyy positiivisesti jotka ovat
toimintaan sijoittaneet. Tämä positiivinen liiketoiminnan kehittyminen on täysin
riippuvainen maksavien asiakkaiden mielipiteestä. Asiakas on kuningas.
Mukaan toimintaan
Lumon menestys on pitkällä aikavälillä riippuvainen myös
siitä, että saamme laajan yritysjoukon mukaan toimintaan. Mitä enemmän saamme
hajanaisia resursseja yhdistettyä, sitä tehokkaampaa koko alueen tekemä
markkinointityö on. Siksi kutsunkin kaikki matkailutoimijat liittymään mukaan.
Yhdessä teemme jotain hienoa.
Tässä vielä aiheeseen liittyvä Fingerpori:)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti