Kirjoitin tasan vuosi sitten yhteenvedon vuoden 2013 tapahtumista.

Hankerahaa
Lumon toiminnassa on mukana useampi kunta ja laaja yritysverkko. Lumo on lisäksi voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Tämä mahdollistaa erittäin hyvin hankerahoituksen. On nimittäin niin, että julkisen hankerahoituksen myöntäjät suosivat useimmiten toimijoita, jotka toimivat kuntarajojen yli, ovat kontaktissa elinkeinon kanssa ja tuovat hankkeeseen omaa rahaa. Nämä elementit olivat kunnossa ja kun Lumon suunnitelmat menivät yksiin Uudenmaan liiton maakunnan kehittämisrahan ehtojen kanssa, niin Lumo saikin 50 000 euron tuen omien toimintojensa käynnistämiseksi.
Lumo oli toukokuuhun mennessä siis varmistanut rahoituksen viideltä kunnalta, Uudenmaan liitolta sekä 25 yritykseltä. Lumo käynnisti toimintansa virallisesti 1.5. ja allekirjoittanut aloitti Lumon palkkalistoilla projektikoordinaattorina 1.8.2014.
Brändi ja markkinointistrategia
Syksy on mennyt käytännössä hankkeeseen kirjoitettujen toimenpiteiden tekemiseen, näistä tietenkin tärkeimpänä Länsi-Uudenmaan matkailubrändin rakentaminen ja sen pohjalta markkinointistrategian ja toimenpidesuunnitelman tekeminen. Lisäksi syksyn aikana järjestettiin useita koulutuksia. Lumo järjesti viisi matkailun sähköisen liiketoiminnan koulutusta, yhden Venäjän-markkinoille ja yhden Green Start –koulutuksen. Lisäksi Lumon yritysten sähköinen näkyvyys auditoitiin. Syksyllä oli ainakin 16 eri Lumon järjestämää tilaisuutta.
Lisäksi järjestettiin muutamia tutustumisretkiä alueelle, teemoina Länsi-Uudenmaan ruoka, joulumarkkinat ja Matkailun edistämiskeskuksen Road Show.

Hitaasti kiiruhtaen
Lumon projektikoordinaattorin on myönnettävä, että asiat olisivat voineet edetä nopeamminkin. Toisaalta, kun osallistat mukaan näin suuren toimijajoukon, ei se mitenkään voi olla kovin nopeaa. Jos voisin itse tehdä kaikki päätökset ilman muita ja ilman kilpailutuksia, olisi Lumo jo paljon pidemmällä. Mutta koska Lumossa on nimenomaan kysymys yhteistyöstä, vie kaikki oman aikansa. Ja kun käytetään julkista rahaa, on läpinäkyvyys ja rahojen oikeanlainen käyttö varmistettava.
Nyt työn alla on nettisivut ja ensi vuoden tarkemmat suunnitelmat. Ensi vuoden alussa meillä on sitten valmis nettisivusto, jonka avulla voimme lähteä valloittamaan maailmaa.
Vaikka Lumo käynnistää markkinointitoimenpiteet toden teolla ensi vuoden alussa, on siltikin kaikkein tärkeintä yritysten oma toiminta; matkailutuotteiden tuotteistaminen, oman sähköisen näkyvyyden hiominen täyteen iskuun ja omien kansainvälistymiseen liittyvien asioiden kuntoon laittaminen. Matkailu on erittäin haastava ja monisyinen ala.
Työt ovat vasta alussa.
Hyvää joulua kaikille Lumon yhteistyökumppaneille!
Jukka
Nyt työn alla on nettisivut ja ensi vuoden tarkemmat suunnitelmat. Ensi vuoden alussa meillä on sitten valmis nettisivusto, jonka avulla voimme lähteä valloittamaan maailmaa.
Vaikka Lumo käynnistää markkinointitoimenpiteet toden teolla ensi vuoden alussa, on siltikin kaikkein tärkeintä yritysten oma toiminta; matkailutuotteiden tuotteistaminen, oman sähköisen näkyvyyden hiominen täyteen iskuun ja omien kansainvälistymiseen liittyvien asioiden kuntoon laittaminen. Matkailu on erittäin haastava ja monisyinen ala.
Työt ovat vasta alussa.
Hyvää joulua kaikille Lumon yhteistyökumppaneille!
Jukka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti