Kirjoitus julkaistu alunperin Lohjan saaristo -lehdessä kesäkuussa 2016

Tämä kotiseuturakkaus on yksi matkailun kehittämisen jarru.
Tosiasia nimittäin on, että kaikissa kunnissa ei ole matkailullista vetovoimaa,
saatikka resursseja sen vetovoiman kehittämiseksi. Kuitenkin voidaan samaan
hengenvetoon todeta, että kaikilla on varmasti jokin houkutteleva
matkailuvaltti – kalaisa järvi, vanha kirkko tai vaikkapa kaunis puu. Yksistään
mikään näistä ei kuitenkaan houkuttele suuria määriä maksavia
matkailuasiakkaita.
Näin ollen johtopäätös on, että matkailua kehitettäessä
pitää heittää oma kotiseuturakkaus vähäksi aikaa nurkkaan ja astua asiakkaan
saappaisiin. Miltä meidän alue näyttää asiakkaan silmin? Onko meillä ihan
oikeasti houkuttelevampi tarjoama kuin naapurialueella (puhumattakaan naapurimaasta)?
Länsi-Uudellamaalla on otettu oikeita askelia tähän
suuntaan. Alueen viisi kuntaa, Lohja, Raasepori, Inkoo, Siuntio ja Hanko, ovat
yhteistyössä yritysten kanssa tehneet viimeiset pari vuotta koko
Länsi-Uudenmaan kattavaa matkailumarkkinointia. Toimijana on Länsi-Uudenmaan
Lumo matkailu Oy, joka on matkailuyritysten omistama, voittoa tavoittelematon
osakeyhtiö. Kuntarajat on unohdettu (kun ei asiakaskaan niistä välitä) ja
matkailutarjonta on tuotu esille isommalla ja houkuttelevammalla tarjottimella.
Lohjan saaristo on yksi upea tuote muiden Länsi-Uudenmaan helmien joukossa.
Uskon vahvasti, että asiakas tulee mieluummin alueelle, jossa on tarjolla
Hangon hiekkarannat, Tammisaaren vanha keskusta, Fiskars, Tytyri ja Lohjan saaristo,
kuin alueelle, jossa on vain Lohjan saaristo.
Yhteistyö on sikälikin järkevää, että yhteisillä
resursseilla saadaan paljon enemmän mölyä aikaiseksi maailmalla, kuin jos
kaikki yritykset tai kunnat laittaisivat omat pienet markkinointirahansa
maailmalle yksin. Yhdessä saamme siis enemmän näkyvyyttä ja houkuttelevamman
kokonaisuuden – nimenomaan asiakkaan näkökulmasta.
Lohjan saaristoseura on yksi Lumon omistajista ja näin ollen
myös aktiivinen vaikuttaja tässä yhteistyössä. Tuloksia on syntynyt. Vuonna
2015 koko Suomen rekisteröidyt yöpymiset olivat 0,2 % pakkasella – osittain
tiukan taloudellisen tilanteen vuoksi. Länsi-Uudenmaan yöpymiset kasvoivat 8,8
%! Eli teimme keskiarvoa merkittävästi parempaa tulosta. Tämä on seurausta
hyvästä yhteistyöstä ja siitä, että oma välitön etu on siirretty syrjään ja
katsottu kokonaisuutta ulkopuolelta.
Kotiseuturakkaus on kuitenkin hieno asia. Kun asiakas saapuu
Lohjan saaristoon ja kokee vastaanottavan ja ystävällisen tunnelman – ja
asukkaiden ylpeyden omasta kylästä – on kokemus varmasti ikimuistoinen. Hyvä
työ näkyy myös kahdessa palkinnossa, jotka Lohjan saaristo on saanut. Lohjansaaren
maisemat valittiin vuoden perinnemaisemaksi vuonna 2014 ja Paavola valittiin
vuoden Uusmaalaiseksi kyläksi 2016.
Paljon onnea 100-vuotiaalle Lohjan Saaristo –seura ry:lle!
Jukka Punamäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti