Tavoitteet
1. Tuoda Länsi-Uudenmaan matkailuyrityksiä mukaan online
kauppaan, jotta saamme yrityksille lisää kauppaa, kilpailuetua ja sähköisen
liiketoiminnan kautta tehokkuutta.
- Yrityksen näkökulmasta edullisesti
- Yrityksen näkökulmasta helposti
- Niin majoitukset, ohjelmapalvelut, tapahtumaliput kuin
tavaratkin.
2. Samalla, jos mahdollista, toteutetaan alueellinen
verkkokauppa (tämä on tärkeysjärjestyksessä kuitenkin edellisen jälkeen).
- Alueellisesta verkkokaupasta voisi ostaa yhdellä
ostokerralla majoituksen ja ohjelmapalvelun. Mahdollisesti jopa lennot, joskin
tämä on tärkeysjärjestyksessä edellisten jälkeen.
- Järjestelmän tulisi mahdollistaa kapasiteetin näkyminen
useissa eri porttaaleissa. Esimerkiksi mökkimajoittaja x:n mökkien tulisi näkyä
ensisijaisesti mökkimajoittajan omilla sivuilla, mutta lisäksi esim. Visit
Lohjan sivulla, Lumon sivuilla, Etelä-Suomen yhteisporttaalissa ja vaikka
GoFinlandin sivuilla. Näkyvyydestä pitää pystyä perimaan komissio.
- Jotta alueellinen verkkokauppa olisi mitenkään järkevä,
tulisi siellä näkyä suuri osa kapasiteetista. Tämä tarkoittaa sitä, että
verkkokaupan ja isojen hotellien omien järjestelmien välille pitää löytyä
rajapinta, eli API. Länsi-Uudenmaan alueella on laajasti käytössä Hotellinx
(koko kapasiteetista noin 50 %), joten kyseinen rajapinta olisi tärkeä.
- Visio on, että useat alueet (eli esim. Porvoo, Tuusula
ja Länsi-Uusimaa) olisivat samassa järjestelmässä ja sitä kautta voitaisiin
jakaa kapasiteetti vaikkapa yhteiseen Etelä-Suomen kanavaan. Tästä voisi syntyä
positiivinen kierre!
3. Samalla pyritään löytämään sellainen järjestelmä, että
yritykset voisivat myydä toisiaan ristiin. Järjestelmän tulisi mahdollistaa
”Kickbackin”, eli komission maksaminen sille, joka on tuonut asiakkaan sisälle.
4. Samalla pyritään huomioimaan pienten ja miksei
isojenkin toimijoiden monikanavaisen myynnin haasteet.
- Monelle majoittajalle on haaste päivittää kapasiteettia
moneen paikkaan. Tätä varten halutaan, että ratkaisussa on ”channel manager”,
eli rajapinnat Booking.comiin tai muihin globaaleihin kanaviin.
- Google HPA, eli näkyvyys Googlen hakutuloksissa omalla
verkkokaupalla on mahdollisesti jatkossa tärkeää, koska nyt Booking.com vie
asiakkaat omille sivuilleen, vaikka asiakas hakisi hotellin nimellä. Sama
koskee myös TripAdvisoria.
5. Jatkossa markkinointi keskittyy yhä vahvemmin
sähköisiin kanaviin. Yksittäisen asiakkaan profiili ja sen ympärille rakennettu
kohdennettu markkinointi tulee olemaan erittäin tärkeää. Tulevien teknisten
ratkaisuiden tulee tukea tätä ajatusta. Eli nykyaikaisen CRM järjestelmän
tulisi olla keskiössä. Sähköinen kaupankäynti on vain yksi osa tätä
kokonaisuutta.
Lisäksi täytyy huomioida seuraavat seikat:
Järjestelmän
automaatio
Ideaali
tilanne olisi, että itse järjestelmä pyörisi mahdollisimman itsenäisesti. Paras
olisi, että raha siirtyisi suoraan palveluntarjoajan tilille ja toisaalta
tällöin palveluntarjoaja vastaisi myös muutoksista ja peruutuksista
itsenäisesti, eli kommunikoisi suoraan asiakkaan kanssa ilman alueorganisaation
sotkeutumista väliin. Tähän ratkaisu on joko monikauppiasjärjestelmä tai niin,
että asiakas maksaa ostoksensa alueorganisaation tilille, mutta raha lähtee
automaattisesti ja välittömästä palveluntarjoajan tilille. Näistä kahdesta
ensimmäinen on parempi vaihtoehto, koska valmismatkalaki tulee muuttumaan ja
jatkossa, jos raha menee alueorganisaation tilille, voi se muuttua
valmismatkalain alaiseksi toiminnaksi.
Komissioiden
periminen
Järjestelmän
tulee mahdollistaan komission periminen.
- Itse järjestelmän pyörittämisestä. Tämän perii se, joka tarjoaa
verkkokauppapalvelun yrityksille.
- Näkyvyydestä. Tämän perii se, joka on tehnyt markkinoinnin ja
ohjannut asiakkaan palveluntarjoajan kauppaan (siis myös yritysten välillä)
- Komissioiden maksamisen täytyy olla mahdollisimman automatisoitu –
muuten tulee sotku.
- Lumon toiminnan kannalta tämä on äärimmäisen tärkeä seikka.
Jatkossa pyritään eroon kiinteästä vuosimaksusta ja siirrytään tulospohjaiseen
toimintamalliin.
Valmismatkalain
huomioiminen
Valmismatkalaki
ja siihen liittyen uusi direktiivi 9173/3/15.
Lumo on yhdessä muiden eteläisen Suomen kuntien kanssa pyrkinyt edistämään tätä asiaa ja keväällä 2016 oltiin jo todella lähellä ratkaisua. Valitettavasti teknologiatoimittaja ei pystynyt toimittamaan luvattua tuotetta ja näin ollen jouduttiin palaamaan piirustuspöydän ääreen. Asia pyritään saamaan kuntoon alkuvuodesta 2017.
Kirjoitin myös hieman verkkokauppaan liittyvästä sanastosta, jotta asia aukeaisi hieman helpommin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti