Verkkokauppa
Vuoden 2016 selkeästi isoin ponnistus on ollut alueellinen
verkkokauppa. Aihe on niin laaja, että tein siitä kokonaan oman
blogipostauksen, jonka voit lukea täältä.
Lumo haki aktiivisesti eri hankerahoituskanavia vuonna 2015.
Jostain syystä kuitenkin monet näistä kanavista eivät taipuneet Lumon tarpeisiin. Tämä oli oikeastaan hiukan ihme, sillä Lumo on
mielestäni täydellinen hankerahoituksen hakija. Yritysten omistama ja rahoittama yhteistyön elin, joka on voittoa tavoittelematon ja tavoitteena kansainvälistyminen. Esim. koulutukseen olisi löytynyt rahoitusta, ja moneen muuhunkin, mutta
kansainvälistymiseen ei. Syitä olivat esim. "osakeyhtiö ei käy hakijaksi", "markkinointi ei sovi hankkeeseen", "osa hankkeen toimijoista on väärällä alueella tai väärän kokoisia", jne.
Kesällä 2016 kuitenkin Lumo sai positiivisen
rahoituspäätöksen Central Baltic –rahastolta Caito-hankkeelle. Hankkeessa on
partnereita Suomesta, Virosta ja Latviasta. Tavoitteena on saada Japanilaisia
matkailijoita Länsi-Uudenmaan alueelle. Hanke kestää 3,5 vuotta ja kokonaisbudjetti
on 1,4 miljoonaa euroa. Lumon osuus tästä on noin 200 000 euroa. Caito-hankkeesta
voi lukea lisää täältä.
Matkailutulotutkimus
Vuosina 2015 ja 2016 toteutettiin Länsi-Uudenmaan
matkailutulotutkimus, jonka Lumo rahoitti Länsi-Uudenmaan osalta. Lisäksi
Lohja, Hanko ja Raasepori tilasivat omat tilastot omille kaupungeilleen samaan
aikaan.
Matkailutulo on kasvanut tavoitteiden mukaisesti sen ollessa
vuonna 2016 310 miljoonaa euroa. Matkailustrategiassa tavoitteeksi on asetettu
386 miljoonaa vuodelle 2020 ja suunta on oikea. Matkailutulotutkimukseen voi
tutustua täältä.
Matkailustrategia
Länsi-Uudenmaan matkailustrategia 2013-2016 päättyi vuoden
lopussa ja se päivitettiin loppuvuodesta vuosille 2017-2020. Prosessiin
osallistui Lumon lisäksi konsulttiyhtiö Momentti sekä Lohjan, Raasepori ja
Hangon matkailupäälliköt. Tätä kirjoitettaessa strategia oli menossa vielä
hyväksyttäväksi kunnanhallituksiin Länsi-Uudenmaan alueella. Strategiasta voi
lukea täältä.
Videoprojekti
Loppukesästä 2016 toteutettiin videoprojekti yhteistyössä
Luksian kanssa. Jokainen Lumon yritys joka halusi, sain oman
markkinointivideon. Videoita tehtiin yhteensä 16 kappaletta ja niiden
ympärille tehtiin loppuvuodesta pieni kampanja. Videoita esitettiin
Facebookissa ja katseluita tuli kolmen viikon aikana noin 120 000 kappaletta.
Videoihin voi tutustua täältä.
Länsi-Uudenmaan
matkailuseminaari
Toisen kerran järjestetty Länsi-Uudenmaan matkailuseminaari
on ottanut paikkansa tärkeänä vuosittaisena traditiona. Vuonna 2016 seminaari
järjestettiin Calliolassa (vuonna 2015 paikkana toimi Fiskars). Esiintyjiä
olivat Timo Lappi Marasta, Kari Kasananen Calliolasta, Kristiina Hietasaari
Visit Finlandista, Pekka Vuorela Innolinkistä sekä Jukka Punamäki Lumosta. Lumon
organisoima tilaisuus toteutettiin yhteistyössä Calliolan ja alueen
matkailutoimistojen kanssa. Esitykset löytyy täältä.
Koulutuksia ja
tilaisuuksia
Alkuvuodesta alueella järjestettiin Green Start –koulutus ja
keväällä ”sähköistä liiketoimintaa” seminaari. Lumo on järjestänyt useita
infotilaisuuksia liittyen Lumon toimintaa ja verkkokauppaan.
Vuoden 2016 aikana suunniteltiin yhteistyössä Lumon,
Haaga-Perhon ja Luksian kanssa yhteinen sähköisen markkinoinnin koulutuskokonaisuus
läntiselle Uudellemaalle nimeltään Some-Pro. Kovan markkinoinnin tuloksena
ryhmä saatiin kasaan ja se aloittaa tammikuussa 2017.
Lumon jatkorahoitus
Lumon kolmivuotinen sopimus alueen kuntien kanssa tulee
päätökseen huhtikuussa 2017. Vuonna 2016 on käyty keskustelua kuntien kanssa
mahdollisesta jatkosta. Jatkorahoitus ei ole ollut suinkaan itsestäänselvyys ja
asian eteen on täytynyt tehdä paljon töitä. Päätöksiä jatkosta saadaan
toivottavasti tammikuussa 2017.
Lumon jäsenistö ja jäsenmaksu
Lumon hallitus päätti syksyllä 2016 laskea jäsenmaksua 220
euroon per vuosi, jotta toimintaan saataisiin lisää yrityksiä mukaan. Vuoden
2016 lopulla mukaan oli ilmoittautunut noin 35 yritystä. Lue lisää Lumoon
liittymisestä täältä.
Markkinointi
Lumon päätehtävä on tietenkin markkinointi. Panostus on
ennen kaikkea sähköisellä puolella. Visit South Coast Finland –sivuille on
luotu sisältöjä ja niitä on markkinointi eri kanavissa. Lumo on mukana useissa
sosiaalisen median kanavissa ja niiden sisällöntuotantoon ja näkyvyyteen on
panostettu. Vuoden aikana on tehty erilaisia kampanjoita kumppaneiden kanssa
tai itsenäisesti. Mm. Rantapallo ja Häät-sivusto ovat olleen kampanjoiden
kumppaneina. Erilaisia kilpailuja on myös järjestetty ja samalla kerätty
sähköpostilistaa. Uutiskirje on lähtenyt noin kuukauden välein ja tiedotteita
eri matkailuasioista on lähtenyt medialle säännöllisen epäsäännöllisesti. Ansaittuun
mediaan on panostettu paljon ja alueella on Lumon toimesta vierrailllut kymmeniä bloggareita. Lisäksi alueella on vieraillut matkanjärjestäjiä.
Muita hankkeita
Lumon on ollut mukana lukuisissa työryhmissä ja kokouksissa miettimässä alueen matkailua.
Käsittelyssä on ollut mm. Geopark, Outdoors Finland, Kuninkaantie, Move-hanke, Suomat-hanke, Haaga-Helian ja Luksian neuvottelukunnat, Visit Finlandin kärkihankkeet,
Uudenmaan liiton matkailutyöryhmä, jne. Verkostoa on rakennettu, matkailua
lobattu ja lisärahoitusta haettu.
Hallitus
Lumon hallitus kokoontui vuoden 2016 aikana seitsemän
kertaa. Hallituksesta ja Lumon toiminnasta voit lukea täältä.
Työntäyteinen vuosi on ollut. Ja paljon on vielä tehtävää. Näinkin ison alueen matkailun edistäminen yhden miehen organisaation voimin on haastavaa, mutta erittäin hauskaa ja palkitsevaa. Tärkeintä on tietenkin yhteistyö ja siitä syntyvä hyvä. Kehitystyötä jatketaan - Lumo ei ole koskaan valmis!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti