Länsi-Uudenmaan
yöpymiset
Vuoden 2017 kokonaisluvut eivät ole vielä valmistuneet.
Näemme tammi-marraskuun luvut. Länsi-Uudellamaalla tehtiin jälleen uusi ennätys
verrattuna edellisiin vuosiin (tammi-marraskuu välillä).
Yöpymiset Länsi-Uudellamaalla tammi-marraskuu
2010
|
296581
|
2011
|
311835
|
2012
|
318999
|
2013
|
292757
|
2014
|
283872
|
2015
|
309326
|
2016
|
317093
|
2017
|
321739
|
Lumon toiminnan alkamisesta lähtien kasvua on ollut joka vuosi
(2014 lähtien).
Lumon nettisivujen
kävijämäärät
Lumon nettisivut eivät ihan kasvaneet alueen suurimmiksi
matkailusivuiksi viime vuonna, mutta kauas ei jääty. Käyrä on kuitenkin voimakkaasti
kasvava.
Lumon sivujen yksittäiset kävijät
Vuosi
|
Yksittäiset kävijät
|
Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna
|
2015
|
32930
|
100 %
|
2016
|
94603
|
187 %
|
2017
|
165484
|
75 %
|
Alueen matkailusivustojen kävijämäärät
2016
|
2017
|
|
Hanko
|
139 197
|
152 319*
|
Raasepori
|
134 596
|
178 485
|
Lohja
|
107 138
|
79 059
|
Fiskars
|
122 460
|
130 472
|
Visit South Coast Finland
|
94 783
|
165 484
|
Lumon rahoitus
Lumon rahoitus on mennyt hyvään suuntaan siltä osin, että
kuntarahan osuus kokonaisbudjetista on vähentynyt; vuonna 2017 se oli noin 60%. Moniin matkailun alueorganisaatioihin tai kuntaorganisaatioihin
verrattuna 60 / 40 jako on verrattain hyvä. Hyvin usein kuntien matkailuorganisaatiot ovat kokonaan julkisella rahalla toimivia. Samalla on kuitenkin todettava Lumon osalta, että kuntarhan osuuden pitäisi olla vieläkin pienempi.
Liikevaihto nousi myös uuteen ennätykseen 2017 kiinteiden kulujen pysyessä suurin piirtein ennallaan.
On myös todettava, että merkittävä osa Lumon toiminnasta ei näy
budjetissa, kun verkostossa olevat yritykset ovat osallistuneet markkinointitoimenpiteisiin
”ilmaiseksi”, eli esim. tarjonneet kansainväliselle medialle ruokailut,
aktiviteetit tai majoitukset veloituksetta. Tämä on merkittävä summa.
Lisäksi on hyvä huomata, että Lumo on mukana 1,4 miljoonan euron
matkailun vientihankkeessa, jossa merkittävä osa hyödystä tulee Lumon
yhteistyöyrityksille sekä kunnille ylipäätään. Tämä ei kuitenkaan näy Lumon budjetissa
suoraan.
Lumon budjetti ja kuntarahan osuus
Vuosi
|
Budjetti
|
Kuntarahan osuus
|
2014
|
85520
|
76 %
|
2015
|
143550
|
68 %
|
2016
|
123429
|
79 %
|
2017
|
151000
|
61 %
|
Vuoden 2017 tilinpäätös ei ole vielä valmis, joten kyseinen summa on alustava.
Tilastot, koulutukset, seminaarit ja edunvalvonta
On myös hyvä huomioida, että Lumon on tehnyt kuntien puolesta monia tehtäviä, jotka jatkossa jäävät kuntien tehtäväksi, eli siirtyvät kuntien matkailubudjetteihin.
Tilastot, koulutukset, seminaarit ja edunvalvonta
On myös hyvä huomioida, että Lumon on tehnyt kuntien puolesta monia tehtäviä, jotka jatkossa jäävät kuntien tehtäväksi, eli siirtyvät kuntien matkailubudjetteihin.
- Lumon on käyttänyt merkittävän summan rahaa majoitustilastojen tilaamiseksi koko alueelle sekä matkailutulotutkimuksen tekemiseksi. Jatkossa nämä kulut tulevat siirtymään kuntien omiin budjetteihin.
- Lumo on vuositasolla järjestänyt lukuisia koulutuksia ja seminaareja, joista viimeisimmät ovat käsitelleet mm. uutta valmismatkalakia, matkailun näkyvyyden ekosysteemiä ja verkkosivujen tehokkuuden lisäämistä. Lisäksi mm. Länsi-Uudenmaan vuosittainen matkailuseminaari on ollut Lumon toteuttama. Myös nämä kulut tulevat siirtymään kuntien omiin budjetteihin.
- Lumon toimitusjohtaja on ollut mukana mm. Maran matkailutyöryhmässä, Visit Finlandin digityöryhmässä, Haaga-Helian ja Luksian matkailun elinkeinoryhmissä, Uudenmaan liiton matkailutyöryhmässä sekä useiden hankkeiden ohjausryhmissä. Lumo myös pyrki voimakkaasti vaikuttamaan uuteen valmismatkalakiin ja järjesti mm. tilaisuuden oikeusministeriöön kaikille Uudenmaan matkailutoimijoille. Jatkossa nämä toiminnot jäävät kuntien tehtäviksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti